07.08.2015

Kaleva kysyi: Kaverit ja koulu lasten liikunnan tärkeitä innoittajia

Vakuutusyhtiö Kaleva kysyi lapsilta yleisurheilun Kalevan Kisoissa, mikä heitä parhaiten innostaa liikkumaan aktiivisesti. Kaleva on lähes koko 140-vuotisen historiansa ajan kannustanut lapsia ja nuoria liikkumaan. Myös Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä lasten liikunnallisuutta. Välitunteja halutaan saada aktiivisemmiksi ja koulumatkoja kannustetaan kulkemaan jalkaisin tai pyörällä. Kuulostaa hyvältä, mutta mitä lapset itse ajattelevat näistä toimista?

Lapsena luodaan pohja koko elämän kestävälle liikunnallisuudelle ja terveille elämäntavoille. Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan yli puolet lapsista ja nuorista liikkuu liian vähän, alle tunnin päivässä. Suomen hallituksen liikuntapoliittiset linjaukset joutuivat kovaan testiin Porin Kalevan Kisoissa, kun lapset ottivat itse kantaa liikunnan edistämiseen. Haastatteluihin osallistui toistakymmentä 8-15 -vuotiasta lasta.

Liikkuva koulu -ohjelma sai positiivista palautetta. Alakouluikäiset vastaajat sanoivat ulkovälituntien olevan hyvä asia ja liikuntaan kannustaminen koettiin mukavana. Kaikki tosin kertoivat liikkuvansa enemmän vapaa-ajalla kuin koulussa. Mitä lapset sitten tarvitsevat, jotta voisivat liikkua enemmän?

Paljon harrastavat lapset sanoivat tarvitsevansa enemmän harjoitusten ulkopuolista aikaa. Ne lapset, joille liikkumista ei tule harrastuksen kautta, tarvitsevat inspiraatiota ja ideoita. On tärkeä löytää jokin oma juttu, josta nauttii. Hyvän ja helpon ratkaisun kiteytti eräs 11-vuotias tyttö: "Helpoiten kaverin saa liikkumaan pyytämällä mukaan."

- Lasten ja nuorten aktivointi liikuntaan parantaa hyvinvointia, lisää lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ehkäisee syrjäytymistä. Yksi tapa kannustaa on lapsille suunnattu vapaaehtoinen tapaturmavakuutuksemme, joka korvaa myös aktiivisessa urheiluharrastuksessa syntyneitä tapaturmia, johtaja Minna Mikkanen henkivakuutusyhtiö Kalevasta sanoo.

Lisää liikuntapaikkoja

Jos lapset itse pääsisivät päättäjien paikalle ison rahatukun kanssa, he rakentaisivat rutkasti lisää liikuntapaikkoja. Lisää liikuntahalleja, lähiliikuntapaikkoja ja tekonurmia. Yksi haastateltu rakentaisi liikuntahallin, jossa olisi ihan kaikkea, kiipeilyseiniä ja pomppujuttuja. Monet nykyiset liikuntapaikat koettiin huonokuntoisiksi tai sijainniltaan liian kaukana oleviksi.

Tärkeäksi koettiin myös, että kaikilla olisi mahdollisuus harrastaa sitä mitä haluaa. Ettei harrastus olisi liian kallis tai vaikean matkan päässä. Mutta edullisempiakin ratkaisuja lapset löysivät helposti - kouluihin voisi hankkia enemmän palloja, mailoja ja hyppynaruja. Ja välitunneilla joku voisi kertoa asiantuntevasti, miten uusia lajeja pelataan.

Hallitusohjelman kohta "Nostetaan lasten ja nuorten henkisen sekä fyysisen hyvinvoinnin tasoa" voidaan toteuttaa lapsia kuulemalla.

Kaleva on Suomen Urheiluliiton (SUL) pitkäaikainen yhteistyökumppani. Kalevan Kisat järjestettiin tänä vuonna Porissa. Siellä Kaleva kutsui lapsia kisavieraikseen.

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva
Johtaja Minna Mikkanen
p. 050 536 4688, minna.mikkanen@mandatumlife.fi

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva on Suomen vanhin henkivakuutusyhtiö. 140-vuotias Kaleva on erikoistunut vakuuttamaan yhteistyösopimusten piirissä olevien toimihenkilö- ja palkansaajajärjestöjen jäseniä perheineen. Kaleva oli Porissa tänä vuonna pidettävien Kalevan kisojen pääyhteistyökumppani.