10.05.2013

Suomalaiset eivät usko selviävänsä taloudellisesti puolison kuollessa

Merkittävä osa ammattijärjestöjen jäsenistä ei ole varautunut äkillisiin omaa talouttaan koskeviin muutoksiin, eikä usko selviävänsä taloudellisesti, jos esimerkiksi puoliso menehtyy. Naisista vain alle 27 prosenttia arvelee pystyvänsä yksin ilman erityisjärjestelyitä huolehtimaan koko perheen menoista, ilmenee Vakuutusyhtiö Kalevan ja Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta.

Finanssialan Keskusliiton vuonna 2011 tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisten asuntovelallisten keskimääräinen velkataakka on noin 82 000 euroa, ja pääkaupunkiseudulla asuvilla summa on vieläkin suurempi. Viimeisten kahden vuoden aikana otetut asuntolainat ovat olleet Suomessa keskimäärin 108 500 euroa. Eniten velkaa on 35-44-vuotiailla, ja asuntolainat ovat suurimpia lapsiperheil­lä sekä talouksilla, joiden bruttovuositulot ovat yli 80 000 euroa.

Velkataakasta huolimatta suomalaiset eivät keskimäärin näe tarvetta turvata omaa tai lastensa taloudellista tulevaisuutta, ilmenee Kalevan ja Ifin yhteistyössä teettämästä tuoreesta tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistui runsaat 600 eri järjestöihin kuuluvaa vastaajaa.

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva tutki yhteistyössä If Vahinkovakuutusyhtiön kanssa suomalaisten järjestöjäsenien taloudellisen riskin kantokykyä. Kyselytutkimuksen mukaan valtaosa kyselyyn osallistuneista (72 %) ei ole ottanut henkivakuutusta oman tai lastensa tulevaisuuden turvaksi. Kyselyn vastaajista yli 76 prosenttia ei tiennyt, että järjestön jäsenenä henkivakuutuksen voi saada jopa 60 prosentin alennuksella. Myös tietämys puolison vakuuttamisesta järjestöalennuksella oli hyvin alhaisella tasolla: lähes 80% ei tiennyt tästä mahdollisuudesta.

Sukupuolella ja iällä on väliä. Naisjäsenistä vain alle kolmannes (27 %) uskoo pärjäävänsä yksin puolison kuollessa, miesten ollessa luottavaisempia omaan kantokykyynsä (50 % vastaajista sanoo näin). Naisista kuitenkin noin 22 % arvioi selviävänsä äkillisistä muutoksista erikoisjärjestelyin, kuten esimerkiksi ottamalla lisälainaa tai muuttamalla pienempään asuntoon. Silti naisista suurin osa (58 %) ei ole edes harkinnut henkivakuutusten ottamista kotitalouteen. Nuorempi ikäluokka (25-30-vuotiaat) on keskimääräistä luottavaisempi omaan pärjäämiseensä, ja heistä noin 42% ilmoittaa, ettei ole varautunut äkillisiin talouden muutoksiin millään lailla. Silti heistäkin vain alle 30 % uskoo voivansa yksin huolehtia perheen menoista.

On yllättävää, että varsinkin lapsiperheissä, joissa on suurin velka, ja joissa omaisuutta ei ole vielä ehtinyt kertyä, ei huolehdita omasta tai lasten taloudellisesta tulevaisuudesta millään lailla. Tämä saattaa johtua esimerkiksi väärästä hintamielikuvasta. Aikaisemmin teettämämme tutkimuksen mukaan suomalaiset kuvittelevat henkivakuutusten olevan paljon todellista hintaansa kalliimpia, toteaa Kalevan markkinointijohtaja Minna Mikkanen.

Lisäksi suomalaisten järjestöjäsenien tietoisuus omasta taloudellisen lisäturvan määrästä on olematon. Tietoa kuitenkin haluttaisi lisää. Kyselytutkimuksen mukaan vastaajista neljännes (23 %) ei tiedä, kuinka paljon lisäturvaa tarvitsisi ongelmien kohdatessa. Lähes 20 % vastaajista arveli selviävänsä alle 50 000 eurolla.

Henkivakuutustarpeen laskukaavana ovat kotitalouden vuoden nettotulot ja yhteiset velat, joihin lisätään 20 000 euroa per elätettävä lapsi, Mikkanen kertoo.

Sähköinen kyselytutkimus toteutettiin viestintätoimisto Sopranon avustuksella keväällä 2012.

Minna Mikkanen
markkinointijohtaja
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva

Ainomaija Pippuri