14.09.2015

Kaleva valmiina EU-alueen uusiin vakavaraisuussäännöksiin

Kalevan vakavaraisuus on vahva nykyisessä EU-alueen vakavaraisuusjärjestelmässä eli ns. Solvenssi I:ssä. Omia varoja (ns. toimintapääomaa) yhtiöllä oli 30.6.2015 noin 623 m€, kun pääomavaade (ns. toimintapääoman vähimmäismäärä) oli noin 62 m€. Kalevan omat varat olivat siis noin kymmenkertaiset suhteessa pääomavaatimukseen.

Vakuutusyhtiöiden vakavaraisuussäännökset uudistuvat vuoden 2016 alussa, kun uusi järjestelmä, ns. Solvenssi II tulee voimaan. Tulevassa vakavaraisuuslaskennassa yhtiön sijoitusjakauma ja vallitseva korkotaso vaikuttavat sekä omiin varoihin että pääomavaateeseen.

Kalevan vakavaraisuus säilyy vahvana myös uusiin säännöksiin peilattuna. Yhtiön tapa jakaa sijoitustoiminnan lisäetuja säästövakuutuksille, ns. terminaalibonusjärjestelmä, on toiminut puskurina nykyisessä valvontajärjestelmässä ja tulee toimimaan myös uudessa järjestelmässä.

Kalevan terminaalibonusjärjestelmästä samoin kuin lisäetujen määräytymisperusteista voit lukea tarkemmin tästä.

Kalevan hallitus korotti 19.8.2015 säästövakuutusten lisäetuja alkuvuoden 2015 hyvän sijoitustoiminnan tuoton vuoksi. Kalevan sijoitustoiminnan markkinaehtoinen tuotto oli 6,9 % ajanjaksolla 1.1.-30.6.2015. Sijoitustoiminnan tuotot riippuvat jatkossakin voimakkaasti sijoitusmarkkinoiden yleisestä kehityksestä.

Yhtiön Solvenssi II -säännöksin lasketut omat varat olivat 31.12.2014 noin kolminkertaiset tulevaan vakavaraisuusvaateeseen nähden. Vakavaraisuusaseman ollessa poikkeuksellisen vahva myös tulevassa Solvenssi II -järjestelmässä yhtiön sijoitustoimintaan ei ole odotettavissa välittömästi merkittäviä muutoksia. Kaleva ei sovella Solvenssi II:n mahdollistamia siirtymäsäännöksiä vastuuvelan laskennan osalta.

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva

Teemu Jokela, aktuaarijohtaja, teemu.jokela@mandatumlife.fi, 050 360 35 56