19.09.2013

Kalevan vaalit 2013

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva on Suomen vanhin henkivakuutusyhtiö, perustettu vuonna 1874. Kaleva toimii kiinteässä yhteistyössä Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiön kanssa. Yhdessä yhtiöillä on hoidossaan noin 800 000 suomalaisen vapaaehtoinen henki- tai eläkevakuutusturva sekä noin neljännes alan yhteenlasketuista noin 28 miljardin euron vakuutussäästöistä.

Keskinäisenä yhtiönä Kaleva ei kuulu Sampo-konserniin. Kalevan osakkaita ovat vakuutuksenottajat ja takuupääoman omistajat. Vakuutuksenottajia on tällä hetkellä noin 240 000. Takuupääoman suuruus on 8,4 miljoonaa euroa ja sen omistavat puoliksi Sampo Oyj tytäryhtiöineen ja eläkevakuutusyhtiö Varma tytäryhtiöineen.

Vakuutuksenottajaosakkaiden päätösvaltaa yhtiökokouksessa käyttävät edustajistona heidän luottamusmiehensä. Luottamusmiehillä ja takuupääoman omistajilla on molemmilla yhteensä 30 ääntä.

Luottamusmiehiä on 30, joista 15 erovuoroista valitaan postivaaleilla joka neljäs vuosi. Vuosi 2013 on jälleen vaalivuosi, jolloin vakuutuksenottajilla on tilaisuus antaa panoksensa yhtiön kehittämiseen sekä asettumalla ehdokkaaksi että äänestämällä postivaaleissa.