21.07.2016

Puhutaan kuolemasta ajoissa ja ääneen

Kalevan kisojen pitkäaikaiselle yhteistyökumppanille henkivakuutusyhtiö Kalevalle on Oulussa tänä vuonna pidettävät kisat tärkeä tapahtuma. Kisat ovat saaneet nimensä vakuutusyhtiön mukaan. Hopeisen Kalevan Maljan on yhtiön myyntihenkilöstö luovuttanut jo vuonna 1909 ikuisesti kiertäväksi palkinnoksi.

- Maljaan kaiverretut sanat Ruumiillinen ja taloudellinen hyvinvointi päämäärämme on viestimme tänäkin päivänä. Haluamme nostaa esiin, miten perhe selviäisi taloudellisesti, jos toisen huoltajan tulot ovat nolla euroa. Kuolema asiana on hyvä ottaa esille ajoissa, sen ei enää pidä olla aiheena tabu, toteaa Keskinäisen Vakuutusyhtiön Kalevan toimitusjohtaja Paula Salonen.

- Kalevassa tiedetään yli 140 vuoden kokemuksella, miten tärkeä henkivakuutus on taloudellisena turvana puolisolle ja perheelle. Valitettavasti henkivakuutusturvan tärkeyttä ei tänä päivänä riittävästi tiedosteta.

Keskinäisen Vakuutusyhtiön Kalevan kesällä 2015 teettämään kyselytutkimukseen osallistui 1 004 täysi-ikäistä, parisuhteessa elävää suomalaista. Vastaajajoukko painotettiin 18–74-vuotiasta väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan. Kyselyn toteutti Kalevan toimeksiannosta YouGov Finland.

- Kyselytutkimuksemme mukaan lähes puolet pariskunnista on sellaisia, joista kummallakaan ei ole henkivakuutusta. Kuitenkin vain joka viides kyselyyn vastaajista uskoo pystyvänsä pitämään talouden pystyssä ilman lisätuloja puolison kuolemantapauksessa, Salonen kertoo.

- Huolenani on myös se, että kuolemantapausturvaa on vähinten niillä, jotka sitä eniten tarvitsevat, Paula Salonen sanoo.

Juristina Paula Salonen korostaa myös sitä, että jälkisäädökset, kuten testamentit ja edunsaajamääräykset on hyvä laatia ajoissa, tarkistaa tarvittaessa ja päivittää.

Vuonna 1874 perustettu Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva on Suomen vanhin ja yksi vakavaraisimmista henkivakuutusyhtiöistä. Yhteistyössä Sammon tytäryhtiön If Vahinkovakuutusyhtiön kanssa Kaleva on erikoistunut vakuuttamaan yhteistyösopimusten piirissä olevien toimihenkilö- ja palkansaajajärjestöjen jäseniä perheineen. Kaleva on Kalevan Kisojen pääyhteistyökumppani myös Oulussa.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Paula Salonen, puh. 050 424 4280, paula.salonen@mandatumlife.fi