27.11.2017

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva järjestää uusintavaalit

Keskinäisessä Vakuutusyhtiössä Kalevassa on käynnissä luottamusmiesvaalit. Yhtiö on nyt havainnut vaalien toteutuksessa virheen, jonka perusteella Kalevan vaalilautakunta on päättänyt, ettei vaalien lopputulosta voida vahvistaa ja sen vuoksi vaalit todetaan peruuntuneiksi ja annetut äänet mitättömiksi. Kalevan hallitus on vahvistanut vaalilautakunnan päätöksen. Näin ollen vaalit keskeytettiin ennen ääntenlaskun aloittamista perjantaina 24.11.2017.

Havaittu virhe on yhtiön sisäinen ja liittyy menettelyyn, jolla valitsijamiesten kelpoisuus on tarkistettu. Virhe ei liity suoraan edustajaehdokkaisiin eikä heidän vaalikelpoisuuteen, vaan kahden valitsijamiehen kelpoisuuteen ja heidän kauttaan kahteen valitsijayhdistykseen ja niiden asettamaan viiteen ehdokkaaseen. Kyse ei ole tahallisesta väärinkäytöksestä vaan inhimillisestä virheestä.

Vaalilautakunta päätyi vaalien peruuttamiseen varmistaakseen tulevan edustajiston toiminnan ja päätöksenteon ilman mahdollista moitteenvaraisuutta.

Kaleva on informoinut Finanssivalvontaa sekä virheestä että korjaustoimenpiteistä. Tieto vaalien keskeyttämisestä on välitetty Kalevan verkkosivujen kautta. Luottamusmiesehdokkaita, valitsijayhdistysten asiamiehiä, hallintoneuvostoa ja nykyisiä luottamusmiehiä on informoitu henkilökohtaisesti.

Uusintavaalien toteutukseen liittyvät toimenpiteet käynnistetään välittömästi. Kalevan hallitus on nimittänyt uuden vaalilautakunnan, joka pitää järjestäytymiskokouksen joulukuun 2017 alussa. Vaalit toteutetaan Kalevan vaalijärjestyksen ja hallituksen asettamien määräpäivien mukaisesti.

• Vaaleista ilmoitetaan lehti-ilmoituksin viimeistään 15. joulukuuta 2017 mennessä.
  • Valitsijayhdistysten kirjallisia hakemuksia otetaan vastaan 5. tammikuuta 2018 klo 16.00 saakka.
  • Äänestysliput ovat perillä äänioikeutetuilla osakkailla viimeistään 12. helmikuuta 2018.
  • Äänestysaika päättyy 28. helmikuuta 2018 klo 16.00.
  • Vaalilautakunta laskee ja vahvistaa vaalien tuloksen maaliskuun alussa 2018.

Nykyisten, erovuoroisten luottamusmiesten toimikausi jatkuu, kunnes uusintavaalien lopputulos on vahvistettu. Uusintavaalien aikataulun mukaisesti uudet luottamusmiehet aloittavat toimikautensa vaalien lopputuloksen vahvistamisen jälkeen maaliskuun alussa. Vuoden 2018 varsinainen yhtiökokous pidetään uusien luottamusmiesten toimesta sääntöjen mukaisesti ennen kesäkuun loppua.

Pahoittelemme virheestä aiheutunutta haittaa. Olemme Kalevassa sitoutuneet oikeudenmukaiseen ja läpinäkyvään toimintatapaan, joten uusintavaalien järjestäminen on tässä tilanteessa kaikille osapuolille oikea vaihtoehto.

Timo Laitinen
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva