29.05.2013

Ääni kuuluviin Kalevan vaaleissa 2013

Keskinäisen Vakuutusyhtiön Kalevan vakuutuksenottaja on myös yhtiön osakas. Vakuutuksenottajaosakkaiden päätösvaltaa käyttävät yhtiön yhtiökokouksessa osakkaiden valitsemat luottamusmiehet. Valitsemiensa luottamusmiesten kautta vakuutuksenottajat voivat osallistua Kalevan kehittämiseen. Kolmellakymmenellä luottamusmiehellä ja Kalevan takuupääoman omistajilla on molemmilla yhtiökokouksessa yhteensä 30 ääntä. Vuonna 2013 ovat erovuorossa vuoden 2005 vaaleissa valitut luottamusmiehet. Heidän tilalleen valitaan uudet 15 kahdeksanvuotiseksi toimikaudeksi vuoteen 2021 asti.

Vaalijärjestelyt ja aikataulu

• Vaaleissa ovat äänioikeutettuja ne Kalevan vakuutuksenottajat, joiden vakuutus on voimassa 30.6.2013. Vakuutus on voitu ottaa joko suoraan Kalevasta tai Ryhmäsampo Primus –vakuutuksena Kalevan yhteistyökumppanilta If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:ltä.
  • Ehdokkaiksi vaaleissa voivat asettua ne Kalevan vakuutuksenottajaosakkaat, joiden vakuutus oli voimassa 31.12.2012. Viralliset ilmoitukset vaaleista julkaistaan suurimmissa päivälehdissä 15.9.2013. Samaan aikaan julkaistaan vaalijärjestys ja ohjeet ehdokkaaksi asettumisesta Kalevan nettisivuilla www.kalevavakuutus.fi.
  • Vaalien ehdokaslista ja ehdokkaiden esittely julkaistaan Kalevan nettisivuilla 21.10.2013.
  • Vaalit toimitetaan postiäänestyksenä. Äänestyslipukkeet ja ehdokaslistat postitetaan äänioikeutetuille siten, että materiaali on perillä 8.11.2013. Vaaliposti lähetetään kaikille vakuutuksenottajille Kalevan ja Ifin logoilla varustettuna.
  • Äänestyslipukkeet on palautettava siten, että ne ovat perillä 28.11.2013. Postin kautta 28.11.2013 klo 16 mennessä palautuneet äänet lasketaan.
  • Vaalien tulos julkistetaan Kalevan nettisivuilla 29.11.2013. Edellisen kerran Kalevan luottamusmiesten vaalit järjestettiin syksyllä 2009. Nyt vakuutuksenottajilla on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa keskinäisen yhtiön kehittämiseen joko asettumalla itse ehdokkaaksi tai äänestämällä.