30.06.2017

Mitä minun on hyvä tietää henkivakuutuskorvauksen veromuutoksesta?

Onko sinulla henkivakuutus? Lakimies Seppo Mikkola kertoo, mikä muuttuu ja mikä pysyy ennallaan, kun henkivakuutusten veromuutokset astuvat voimaan vuoden 2018 alussa.

Miten henkivakuutuskorvausten verotus muuttuu vuodenvaihteessa?

"Kuoleman perusteella läheisille maksettava korvaus on tämän vuoden loppuun saakka osittain verovapaa. Lapset ja lapsenlapset saavat verovapaana 35 000 euroa. Puolison verohelpotus on vielä suurempi: hän saa henkivakuutuksen korvauksesta verottomasti puolet – tai vähintään 35 000 euroa.

Vuoden 2018 alusta nämä verohelpotukset poistuvat, ja henkivakuutusten korvaukset tulevat kokonaisuudessaan perintöverotuksen piiriin."

Kannattaako henkivakuutuksen ottaminen verouudistuksen jälkeen?

"Tärkein kysymys on pohtia, miksi henkivakuutus hankitaan. Yleensähän tarkoituksena on turvata läheisten taloudellinen tulevaisuus, ja silloin verotuksellisilla asioilla ei pitäisi olla juurikaan merkitystä.

Henkivakuutuksen merkittävimpiä etuja on, että sen tuoma taloudellinen turva on heti omaisten käytössä. Vakuutuskorvaus maksetaan edunsaajan tilille vain muutamassa viikossa korvaushakemuksen jättämisestä, ja rahasummalla voidaan varautua paitsi veroihin ja muihin velkoihin myös päivittäiseen elämiseen. Vaikka verotus muuttuu, tämä etu pysyy ennallaan.

Pesänselvityksen kautta saatua perintöä ja henkivakuutuskorvausta verotetaan jatkossa saman perintöveroprosentin mukaan. Erona on, että henkivakuutuksen korvaussumma on nopeammin apuna arjen selviytymisessä."

Pitääkö minun varautua muuttamaan jotakin henkivakuutuksessani?

"Voit tarkistaa, kuka sinun tai puolisosi henkivakuutuksessa on edunsaajana. Joissain tapauksissa edunsaajamääräystä kannattaa verotuksellisista syistä muuttaa.

Jos edunsaajana ovat lapset tai lapsenlapset, muutoksia ei tarvitse tehdä. Vuodenvaihteen jälkeen on samantekevää, periikö lapsi rahaa perintönä vai henkivakuutuskorvauksena, sillä kumpaakin verotetaan saman perintöveroprosentin mukaan.

Kun edunsaajaksi on merkitty aviopuoliso yksin tai yhdessä lasten kanssa, edunsaajaa voi joissain tilanteissa olla järkevää muuttaa puolison osalta siten, että puolison sijasta edunsaaja on kuolinpesä. Tämä kannattaa, jos kuollut puoliso on ollut varakkaampi ja puolisoilla on avio-oikeus toistensa omaisuuteen: kun vakuutuskorvaus ohjataan kuolinpesään, lesken osuus voi olla osituksessa verovapaata tasinkoa.

Jos aviopuolisoilla on avioehto, edunsaajamääräyksiä ei kannata muuttaa. Avioehto määrää, ettei leski saa osituksesta eli puolisoiden omaisuuden jaosta mitään, ja siksi henkivakuutuskorvausta on turhaa ohjata kuolinpesään.

Muutoksia ei tarvitse tehdä myöskään silloin, jos henkivakuutuksen ja perinnön osuus jää puolison osalta alle 110 000 euron. Leski saa 90 000 euroa verovapaana puolisovähennyksenä, ja 20 000 euroa on perintöverotaulukon alaraja."

Millä matematiikalla veromuutoksen vaikutuksia henkivakuutuskorvaukseen lasketaan?

"Sanotaan, että henkivakuutuksen edunsaajaksi merkitty puoliso saa korvauksena 500 000 euroa. Puolisovähennyksen (90 000 euroa) jälkeen hän maksaa verotettavasta 410 000 euron osuudesta 55 300 euroa perintöveroa, ja käteen jää 444 700 euroa.

Jos edunsaajana on kuolinpesä ja puolisoilla on avio-oikeus toistensa omaisuuteen, leski saa osituksessa verottomasti puolet vakuutuskorvauksesta eli 250 000 euroa. Toisesta puolikkaasta hän maksaa veroa 16 500 euroa. Tässä tapauksessa leskelle jää 483 500 euroa eli 38 800 euroa enemmän."

Onko vielä jotain muuta, mitä minun kannattaa ottaa huomioon?

"Kaikkia perintöasioita kannattaa aina katsoa kokonaisuutena. Testamentit ja muut perheoikeudelliset sopimukset vaikuttavat nekin monin tavoin sen arvioimiseen, kannattaako edunsaajamääräyksiä muuttaa.

Ja jos lopulta oma tärkein peruste henkivakuutuksen ottamiselle on, että läheisten elintaso on kuoleman sattuessa turvattu, mitään muutoksia ei kannata tehdä. Verotus on silloin toissijaista."

Lue tästä aiempi tiedote veronmuutoksesta