Jo vuonna 1909 Kalevan maljaan kaiverrettu ”Ruumiillinen ja taloudellinen hyvinvointi päämäärämme” toimii ohjenuoranamme edelleen.
Lue vuosikertomus 2019Vuonna 2019 yhtiön vakavaraisuus säilyi hyvällä tasolla ja on noin 3,6-kertainen suhteessa vaadittuun tasoon.
Kalevalla on vahva asema suomalaisten henkivakuuttajana. Yhteistyöjärjestöjemme jäsenille ja heidän perheenjäsenilleen räätälöidyn Primus-henkivakuutuksen myynti kasvoi. Uusia turvia myytiin 13 772 kappaletta. Kokonaisuudessaan summa, jolla Kaleva turvasi vuoden 2019 lopussa suomalaisten henkiä oli 10 miljardia euroa.
Sijoitustoiminnan tuotto oli 10,1 %. Yhtiön osakesijoitukset tuottivat hyvin. Markkinakehityksen lisäksi tuottoa kasvattivat yksittäisten Kalevan omistamien osakkeiden lunastukset pois pörssistä. Myös korkosijoitukset tuottivat hyvin. Merkittävä syy oli korkotason lasku aiempia vuosia alhaisemmaksi. Tästä syystä odotus korkosijoitusten tuleville tuotoille on maltillinen. Kaleva varautui erittäin alhaisen korkotason jatkumiseen kasvattamalla vastuuvelkaansa sisältyvää ns. korkotäydennystä.
Kuoleman ja tapaturmariskien kattamiseksi maksetut vakuutusmaksut ylittivät maksetut korvaukset. Riskiliikkeen tulos oli 9,5 miljoonaa euroa.
Toiminnan kulujen kattamiseksi kerätyt maksut ylittivät kulut 4,3 miljoonalla eurolla, ja kulut olivat 2,8 % edellisvuotta alhaisemmat.
Vakuutussäästöjen määrä vuoden 2019 lopussa oli 421 miljoonaa euroa. Kalevan lisäetuperiaatteiden mukaisen säästövakuutuksiin liittyvän terminaalibonuksen vastuun määrä oli 451 miljoonaa euroa.
Vuodenvaihteen jälkeen on Kalevan toimintaympäristössä tapahtunut paljon. Koronaviruksen aiheuttamaa epidemiaa sekä sen vaikutusta talouteen ja sijoitusmarkkinaan seurataan Kalevassa aktiivisesti ja tilanteen vaatiessa on toteutettu tarpeellisia toimenpiteitä. Kaleva on vakavarainen henkivakuutusyhtiö eivätkä epidemian ja sijoitusmarkkinan muutokset ole merkittävästi vakavaraisuusasemaa muuttaneet. Sijoitussalkun riskitasoa on hieman alennettu ja kohtuullinen käteisvarojen määrä antaa mahdollisuuden maltillisiin ostoihin. Asiakkaiden ostokäyttäytymisessä ja korvausmenossa ei alkuvuonna ole ollut merkittäviä muutoksia. Myynnissä olevien tuotteiden osalta ei ole ollut tarpeen tehdä rajoituksia. Kalevan varautumissuunnitelmissa on etukäteen valmistauduttu erityyppisiin riskitilanteisiin. Niiden mukaisesti henkilökunta työskentelee etänä, mutta asiakaspalvelun toimivuus normaalisti sekä puhelimitse että verkkopalvelun kautta on varmistettu.
Vuosikertomus 2019
kaleva-vuosikertomus-2019.pdfVuosikatsaus 2019
kaleva-vuosikatsaus-2019.pdfAnnual review 2019
annual-review-2020.pdfVuosikertomus 2018
kaleva-vuosikertomus-2018.pdfVuosikatsaus 2018
vuosikatsaus-2018.pdfAnnual review 2018
annual-review-2018.pdfVuosikertomus 2017
kalevan-vuosikertomus-2017.pdfAnnual report 2017
annual-report-2017.pdfVuosikertomus 2016
vuosikertomus-2016.pdfVuosikertomus 2015
kaleva-vuosikertomus-2015.pdfAnnual report 2015
annual-report-2015.pdfVuosikertomus 2014
kaleva-vuosikertomus-2014.pdfVuosikertomus 2013
kalevan-vuosikertomus-2013.pdfAnnual report 2013
kaleva-annual-report-2013.pdfVuosikertomus 2011
vuosikertomus-2011.pdf